Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for Danilift A/S

1. Anvendelse

1.1 Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder for alle aftaler om Danilift A/S' ("Danilift") salg og levering af leverancer ("Leverancen") til enhver kunde ("Kunden"). 

1.2 Disse salgs- og leveringsbetingelser kan alene fraviges ved udtrykkelig skriftlig aftale med Danilift. Kundens indkøbsbetingelser, herunder Kundens angivelse af særlige eller generelle vilkår/krav i ordre, accept, indkøbsbetingelser m.v., anses således ikke for en fravigelse eller ændring af disse betingelser, medmindre Danilift udtrykkeligt har accepteret sådanne fravigelser eller ændringer.

2. Salgsmateriale

2.1 Indholdet af Danilifts reklamemateriale, præsentationer eller andet salgsmateriale udgør ikke en del af aftalegrundlaget med Kunden, medmindre Danilift skriftligt har bekræftet dette over for Kunden.

3. Priser og betaling

3.1 Prisen for Leverancen fremgår af aftalen med Kunden ("Aftalen"). Såfremt der ikke er indgået skriftlig aftale om pris, og hvis andet ikke følger af en mellem parterne indgået aftale, sker alle Leverancer i henhold til Danilifts priser, der er gældende på leveringstidspunktet.

3.2 Alle oplyste priser er anført i danske kroner (DKK), ekskl. moms og eventuelle andre offentlige afgifter.

3.3 Medmindre andet er aftalt, forfalder den aftalte købesum fra leveringstidspunktet løbende måned + 45 dage. Betaler Kunden ikke købesummen til forfaldstidspunkt, tilskrives renter af det skyldige beløb med den ifølge Renteloven til enhver tid gældende rentesats.

3.4 Såfremt Kunden misligholder sin betalingsforpligtelse, er Danilift berettiget til at indstille alle øvrige Leverancer til Kunden. Betales restancen ikke inden for en af Danilift fastsat yderligere frist, er Danilift efter eget valg berettiget til at ophæve eller fastholde Aftalen med Kunden. Kunden er under alle omstændigheder forpligtet til at dække Danilifts omkostninger og tab opstået som følge af Kundens betalingsmisligholdelse.

3.5 Kunden er - uanset modkrav - ikke berettiget til at foretage fradrag eller modregning i købesummen, medmindre Danilift skriftligt har accepteret dette.

4. Ejendomsforbehold

4.1 Danilift har ejendomsretten til enhver Leverance, indtil den fulde købesum med tillæg af eventuelle renter og øvrige omkostninger er betalt.

4.2 Indtil ejendomsretten er overgået til Kunden, forpligter Kunden sig til at opbevare Leverancen forsvarligt.

5. Levering og forsinkelse

5.1 Såfremt en leveringsklausul er aftalt i Aftalen, fortolkes denne i henhold til de ved Aftalens indgåelse gældende Incoterms. Hvis der ikke er aftalt en leveringsklausul, anses levering for sket “ex works”.

5.2 Ethvert leveringstispunkt oplyst af Danilift er alene anslået efter bedste skøn og er dermed ikke bindende for Danilift, medmindre der udtrykkeligt er aftalt et fast leveringstidspunkt.

5.3 Overholdes et udtrykkelig aftalt fast leveringstidspunkt, jf. pkt. 5.2, ikke, er Danilift berettiget til at udskyde levering med 10 arbejdsdage regnet fra udløbet af det aftalte faste leveringstidspunkt. Kunden kan ikke udøve misligholdelsesbeføjelser før udløbet af det forlængede leveringstidspunkt.  

5.4 Overskrider Danilift det forlængede leveringstidspunkt, jf. pkt. 5.3, er Kunden berettiget til en ugentlig konventionalbod fra udløbet af det forlængede leveringstidspunkt. Konventionalboden udgør 0,5 % af den del af den aftalte købesum, der dækker den forsinkede Leverance. Konventionalbod betales for hver uge, forsinkelsen varer.

5.5 Overskrider Danilift det forlængede leveringstidspunkt med mere end 60 arbejdsdage, er Kunden berettiget til at hæve ordren vedrørende den forsinkede Leverance. Vælger Kunden at ophæve ordren, har Kunden ret til at gå tilbagebetalt eventuelt erlagt betaling vedrørende den forsinkede Leverance. Kunden kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende overfor Danilift i anledning af den opståede forsinkelse og kan således ikke gøre noget krav på erstatning af nogen art.

5.6 Kan levering som følge af Kundens forhold ikke gennemføres, henstår Leverancen for Kundens regning og risiko hos Danilift. Danilift er berettiget til at opkræve lagerleje og øvrige omkostninger forbundet med opbevaring af Leverancen betalt af Kunden.

6. Mangler og reklamation

6.1 Kunden er forpligtet til straks ved modtagelsen af Leverancen at kontrollere Leverancen samt undersøge denne for eventuelle mangler. Såfremt Kunden konstaterer, at Leverancen lider af mangler, skal Kunden uden ugrundet opholdt skriftligt reklamere over for Danilit med specifikation af de mangler, der gøres gældende.

6.2 Enhver reklamation skal dog under alle omstændigheder være fremsat til Danilift senest 7 arbejdsdage efter, at Kunden blev eller burde være blevet bekendt med det forhold, der begrunder reklamationen. Mangler, der opdages eller burde være opdaget af Kunden ved en kontrol som omtalt under pkt. 6.1. kan således ikke påberåbes, når der er forløbet mere end 7 arbejdsdage efter den i pkt. 6.1 omtalte kontrol.

6.3 Den absolutte reklamationsfrist for ikke-synlige mangler (dvs. mangler, der ikke kunne opdages ved en rimelig undersøgelse af Leverancen) er 12 måneder fra leveringstidspunktet, medmindre denne reklamationsfrist er uforenelig med en garantiperiode. Garantier er kun gældende for Danilift, såfremt Danilift skriftligt har bekræftet disse over for Kunden.

6.4 Reklamerer Kunden ikke rettidigt, bortfalder Kundens ret til at gøre en mangel gældende.

6.5 En mangel anses ikke at foreligge, såfremt Kunden har anvendt eller opbevaret Leverancen forkert, herunder tilsidesat retningslinjer fra Danilift. Ved begrundet og rettidig reklamation er Danilift efter eget valg berettiget til at foretaget omlevering, afhjælpning eller at meddele Kunden et af Danilift fastsat forholdsmæssigt afslag i købesummen. Kunden kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende, herunder rette et erstatningskrav for tab af nogen art opstået som følge af manglen.

6.6 Danilifts ansvar omfatter ikke mangler, forårsaget af materiale, som er tilvejebragt af Kunden, eller af konstruktioner, der er foreskrevet eller specificeret af Kunden.

6.7 Danilifts ansvar omfatter kun mangler, som opstår under de i Aftalen forudsatte arbejdsforhold og under korrekt anvendelse af Leverancen.

6.8 Danilifts ansvar omfatter endvidere ikke normal slitage og forringelse ved almindelig brug af Leverancen.

7. Force majeure

7.1 Danilift er ikke ansvarlig for manglende opfyldelse af sine forpligtelser, såfremt Danilift kan godtgøre, at dette skyldes en hindring uden for Danilifts kontrol, og Danilift ikke på tidspunktet for indgåelse af Aftalen med Kunden kunne forventes at have taget hindringen i betragtning og/eller have undgået eller overvundet den eller dens følger.

7.2 Som force majeure betragtes bl.a. epidemier, pandemier, arbejdskonflikt, lockout, strejke, brand, krig, mobilisering eller militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud eller andre offentlige indgreb, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, naturkatastrofer, hærværk, tyveri, svigtende energiforsyning, nedbrug af kommunikationslinjer, konfiskations af midler, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt manglende, forsinkede eller væsentligt fordyrede leverancer fra underleverandører eller en anden tilsvarende ekstraordinær begivenhed, der ligger uden for Danilifts rimelige kontrol.

7.3 Danilifts forpligtelse suspenderes indtil det tidspunkt, hvor Danilift igen er i stand til at opfylde sine forpligtelser.

7.4 Varer hindringen mere end 30 arbejdsdage, er Kunden berettiget til med 14 dages skriftlig varsel at ophæve eventuelle forsinkede Leverancer til en måneds udgang, såfremt force majeure omstændighederne fortsat bestå ved varslets udløb.

8. Produktansvar

8.1 Danilift påtager sig et erstatningsansvar for skade forvoldt af Leverancen i overensstemmelse med de almindelige regler i dansk ret, herunder det retspraksisudviklede produktansvar og produktansvarsloven.

8.2 Danilift er dog ikke ansvarlig for skade, forvoldt af Leverancen (i) på fast ejendom eller løsøre, som indtræder, medens Leverancen er i Kundens besiddelse, (ii) på produkter, der er fremstillet af Kunden, (iii) på produkter, hvori produkter fremstillet af Kunden indgår, eller (iv) på fast ejendom eller løsøre, som Kundens produkter forårsager som følge af Leverancen.

8.3 I intet tilfælde er Danilift ansvarlig for indirekte tab, herunder avancetab, tab af goodwill, kundetab, tidstab, driftstab, tabt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstab.

8.4 Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette den anden herom.

8.5 Parterne er gensidigt forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade eller et tab, som påstås forårsaget af Leverancen.

8.6 Det indbyrdes forhold mellem Danilift og Kunden skal dog altid afgøres ved voldgift i henhold til pkt. 12.

9. Immaterielle rettigheder

9.1 Danilift bevarer enhver immateriel rettigheder, herunder, men ikke begrænset til, ophavsrettigheder, varemærker, patenter, design, forretningshemmeligheder, software, data, fortrolig information, teknikker, processer og know-how ("Rettigheder") til Leverancen, og disse Rettigheder overdrages således ikke - hverken helt eller delvist - til Kunden.

9.2 Kunden er uberettiget til at ansøge om registrering af Danilifts Rettigheder, ligesom Kunden uden Danilifts forudgående accept er uberettiget til at registrere domænenavne og selskabsnavne, hvori Danilifts forretningskendetegn og/eller varemærke(r) indgår og til at lade Danilifts navn, forretningskendetegn og varemærker indgå som en del af Kundens eget navn, forretningskendetegn og varemærker.

9.3 Såfremt Kunden anfægter, skader eller forringer Rettighederne til Leverancen, er Danilift berettiget til at bringe ethvert samarbejde mellem parterne til ophør med øjeblikkelig virkning og annullere enhver ordre afgivet af Kunden.

9.4 Ved overtrædelse af pkt. 9.2 og 9.3 er Kunden forpligtet til at dække Danilifts omkostninger og tab opstået som følge af Kundens overtrædelse.

10. Begrænset hæftelse

10.1 Danilift hæfter, uanset på hvilket grundlag et krav rejses og uanset graden af uagtsomhed, ikke for indirekte tab eller følgeskader, herunder driftstab, avancetab eller omkostninger i forbindelse med retablering heraf, tab af goodwill, forvanskning af meddelelser, tab af forventet besparelse og lignende.

10.2 Danilifts samlede erstatningsansvar for ethvert tab eller skade er beløbsmæssigt begrænset til 50% af det beløb, Kunden har erlagt for den Leverance (eller mangel på samme), hvorpå kravet baseres. Uanset størrelsen af vederlaget for Leverancen, er Danilifts samlede erstatningsansvar beløbsmæssigt maksimeret til DKK 500.000.

11. Ugyldighed

11.1 Såfremt en eller flere af bestemmelserne i disse betingelser findes ugyldige eller ikke kan håndhæves, skal dette ikke have betydning for gyldigheden af de øvrige bestemmelser indeholdt i betingelserne.

12. Lovvalg og værneting

12.1 Enhver tvist mellem Danilift og Kunden  skal afgøres efter dansk ret, idet De Forenede Nationers konvention af 11. april 1980 om aftaler om internationale køb (CISG) og reglerne om internationalt lovvalg (ILKL og KKF) ikke finder anvendelse.

12.2 Enhver tvist, som måtte opstå mellem Danilift og Kunden skal afgøres ved vold­gift efter de af det danske Voldgiftsinstitut (Copenhagen Arbitration) vedtagne regler herom, som er gældende ved voldgiftssagens anlæg. Behandlingen af voldgiftssagen sker i øvrigt efter danske processuelle regler.

12.3 Danilift er tillige, uanset pkt. 12.2, altid berettiget til at anlægge sag ved byretten i Århus, samt Kundens hjemting, eller andet værneting, som har kompetence til at behandle sagen.

 

1. januar 2024



Top